TOSCANINI, Arturo [1867-1957]: Autograph music manuscript in full score "Dalla 5a battuta dopo il ultimo ff" for the last 11 bars of the prelude to Act III of Lohengrin. [New York, ca. 1930]. Folio. 333 x 266 mm. 3 pages of 24 staves and 11 bars. With horizontal crease, bottom of fold with tear, first page with two pasted note corrections.

Artikelnummer: 29323
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  • OUTSTANDING AND EXTREMELY RARE TOSCANINI CIMELIA: HIS FINALE FOR THE CONCERT VERSION OF LOHENGRIN PRELUDE ACT 3 Very nice and interesting full score manuscript for the concert ending of the Prelude to Act 3 of Wagner's Lohengrin, with the "Leitmotiv" of the interrogative "Nie sollst du mich befragen". This Toscanini manuscript is a special curiosity because it represents how the Maestro imagined the end of the prelude for the concert hall and it's at the same time a very rare cimelia, since there are many portrait photographs of Toscanini, some letters and album leaves in the trade, but not a single music manuscript at bookauctionrecords since 1995! Since the prelude to Act 3 of the opera ends rather unimpressively in an 8-bar pianissimo, it needed a more fitting monumental ending for the concert version. At the Zurich May Concerts in 1853, Wagner performed three pieces from Lohengrin. "... after the Bridal Song, I had the G major Prelude (Wedding Music) repeated - after a brief transition - and also gave it a new ending (Wagner-Liszt I, p. 237). "The performance material of these concertos is lost" WWV p. 325. That the present manuscript represents an original version by Wagner can be excluded. It is also not based on the arrangement by Franz List from 1854, since this also does not contain the leitmotif of the interrogative prohibition. In order to arrange pieces from Wagner operas for concert performances, various adaptations of many pieces have been made over time. Toscanini wrote his arrangement on a 24-line music paper from G. Schirmer, New York, of which 10 bars are in pencil and the 5th bar is inserted in ink on the first sheet on the far right. He probably wrote his version out for an orchestra librarian to copy into the musicians’ parts. The prelude was performed many times by Toscanini, either with the NY Philharmonic, which he conducted from 1926 to ’36, or the NBC Symphony, 1937-54. His version can be found at YouTube, conducting himself the NBC Symphony Orchestra: youtube.com/watch?v=YlUPfOjp76c. AUSSERGEWÖHNLICHE UND EXTREM SELTENE TOSCANINI CIMELIE: SEIN KONZERTSCHLUSS FÜR LOHENGRIN VORSPIEL 3. AKT Sehr schönes und interessantes Partitur-Manuskript zum Konzertschluss des Vorspiels zum 3. Akt von Wagners Lohengrin mit dem Leitmotiv des Frageverbots "Nie sollst du mich befragen". Bei diesem Toscanini Manuskript handelt es sich um ein Kuriosum, weil es zeigt, wie sich der Maestro das Ende des Vorspiels für den Konzertsaal vorstellte und es ist gleichzeitig eine sehr seltene Cimelie, da es im Handel zwar viele Portraitfotographien Toscaninis, einige Briefe und Albumblätter gibt, aber auf deutschsprachigen Auktionen seit 1995 kein einziges Musikmanuskript! Da das Vorspiel zum 3. Akt der Oper recht unscheinbar in einem 8 taktigen Pianissimo ausläuft, benötigte es für die Konzertversion einen passenderen monumentalen Schluss. Bei den Zuricher Maikonzerten 1853 führte Wagner drei Stücke aus Lohengrin auf. "... nach dem Brautlied ließ ich - nach einem kurzem Uebergange - das G-Dur Vorspiel (Hochzeitsmusik) wiederholen und gab diesem auch einen neuen Schluß (Wagner-Liszt I, S. 237). "das Aufführungsmaterial dieser Konzerte ist verschollen" WWV S. 325. Dass es sich bei dem vorliegenden Manuskript um eine Originalfassung Wagners handelt ist auszuschließen. Es handelt sich auch nicht um die Bearbeitung von Franz List aus dem Jahr 1854, da diese auch nicht das Leitmotiv des Frageverbots enthält. Um Stücke aus Wagner Opern für Konzertaufführungen zu bearbeiten, sind über die Zeit verschiedenen Bearbeitungen entstanden. Eine dieser Bearbeitungen hat Toscanini auf 24 zeiligem Notenpapier von G. Schirmer, New York geschrieben, davon 10 Takte in Bleistift und der 5. Takt in Tinte auf dem ersten Blatt ganz rechts eingefügt. Wahrscheinlich schrieb er seine Version für einen Orchesterbibliothekar ab, der aus der vorliegend Partitur-Version die Stimmen für die Musiker anfertigte. Das Präludium wurde von Toscanini viele Male aufgeführt, mit den New Yorker Philharmonikern, die er von 1926 bis '36 dirigierte und mit dem NBC Symphony Orchestra von 1937 bis 1954. Die vorliegende Toscanini Version ist mit dem NBC Symphony Orchestra unter YouTube zu finden: youtube.com/watch?v=IsZsHNVUZdE&list=RDAMVMSN47wrD-7go
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